Saturday 10 November 2012

Rumah Iklim Sederhana Empat Musim di Taman Botani Negara



Rumah Iklim Sederhana Empat Musim ( RISEM ) terletak di dalam Taman Botani Negara Shah Alam, Selangor. Dahulunya ianya dikenali sebagai Taman Pertanian Bukit Cerakah dan ditukar menjadi Taman Pertanian Malaysia Bukit Cahaya Seri Alam oleh Almarhum Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah.
 
 Apa yang menariknya Taman Botani Negara adalah kewujudan Rumah Iklim Sederhana Empat Musim yang pertama di Malaysia dari dulu hingga sekarang ini. Tiada tempat lain di Malaysia mempunyai tempat seperti ini. Selain tarikan RISEM,  terdapat juga Taman Haiwan, Taman Cactus, Taman Herba, Kampung Idaman, Taman Koko, Taman Padi dan lain-lain.
 

Musim bunga di RISEM

Waktu operasi Taman Botani adalah :
 
          8.30 am hingga 5.00 pm ( Selasa - Ahad )
Tutup hari Isnin kecuali cuti sekolah dan public holiday

Tiket masuk :

Dewasa ( 12 - 54 thn ) : RM 3
Kanak-kanak ( 6 - 11 thn ) : RM 1
Warga emas ( 55 thn keatas ) : RM 1
Percuma  : Kanak- kanak bawah 6 thn, rumah anak yatim piatu dan OKU

Subur-subur je bunga dia
Perkhidmatan trem disediakan untuk setiap pengunjung round seluruh taman botani. Perkhidmatan trem adalah percuma dari pukul 8.30 am hingga 5.00 pm. Tapi hanya perlu beratur je kat tempat yang disediakan. Tempat menunggu trem terletak di sebelah kiri selepas pintu masuk utama iaitu berhampiran dengan tandas.

Selain trem, pengunjung boleh memilih untuk berbasikal atau hanya berjalan kaki je. Itu pun kalau rasa power lebih la atau malas nak tunggu trem lama-lama. Kadang-kadang tempoh masa satu-satu trem tu agak lama, jadi patut disediakan banyak trem terutamanya masa cuti sekolah.

Untuk yang hendak menyewa basikal, harganya tidaklah mahal. Ooya untuk yang lapar, ada gerai yang menjual aneka masakan di pintu masuk ataupun selepas pintu masuk. Anda takkan lapar punya.
Kat dalam taman juga terdapat gerai-gerai yang menjual minuman dan makanan ringan

Waktu musim bunga di RISEM

Untuk yang hendak masuk ke Rumah Iklim Sederhana Empat Musim, tiketnya boleh dibeli di kaunter pintu masuk utama. Sangat-sangat perlu diingat, kat dalam taman botani, tiada lagi kaunter tiket. Jadi mesti beli di pintu utama. Kalau tidak terpaksa patah-balik semula untuk beli tiket masuk RISEM. Buang masa dan tenaga je.

INGAT TAU....BELI TIKET KAT KAUTER DI PINTU UTAMA.

Waktu operasi Rumah Iklim Sederhana Empat Musim ( RISEM ) adalah :
                         
            8.30 am hingga 4.30 pm

Tiket masukke RISEM :

Dewasa ( 12 - 54 thn ) : RM 3
Kanak-kanak ( 6 - 11 thn ) : RM 1
Warga emas ( 55 thn keatas ) : RM 1
Percuma : Kanak- kanak bawah 6 thn dan OKU

                                                  ** perhatian semua **
Utk bulan November tahun 2012 ( musim sejuk kat sini ), tiket dinaikkan ke RM5 utk dewasa dan  RM 3 untuk kanak-kanak.


cantik pemandangan di sini

 
Musim- musim yang terdapat di sini ialah :

November - February >> musim sejuk ( winter )
March - May >> musim bunga ( spring )
Jun - August >> musim panas ( summer )
Sept - November >> musim luruh ( autumn )



RISEM merupakan satu bangunan yang di kawal suhunya mengikut musim-musim tertentu. Di sini musim dirujuk daripada kawasan kutub utara. Ianya terbahagi kepada 4 section. Yang pertama selepas pintu masuk utama. Kedua, ruang berjalan iaitu bahagian tengah. Ketiga, ruang pameran disebelah kiri. Di sinilah terdapat pokok-pokok yang mengikut musim tertentu dan cantik ambil gambar kat section ini. Manakala section keempat terletak disebelah kanan.Di sinilah terdapat gazebo yang disediakan untuk berehat sebentar sambil bergambar.
Pokok-pokok yang berbunga



Pengunjung tidak berapa ramai jika datang hari bekerja, bolehlah lepak lama sikit di sini. Tapi jika datang pada hari cuti ataupun hari cuti persekolahan terpaksalah beratur dan bersesak-sesak.
Moralnya ... pilih hari-hari yang orang tidak ramai.
Pokok-pokok yang ditutupi oleh salji
Pada musim sejuk, adalah amat digalakkan memakai baju yang agak tebal bila masuk ke RISEM. Sejuk kat sini masa ni +-2 deq cel, kalau tidak silap le. Tapi masa ni setiap pengunjung dihadkan dalam jumlah yang tertentu sahaja. Ini semua agar mereka dapat kawal suhu yang bersesuaian kat dalam tu. Jika masa cuti sekolah orang punyalah ramai, maka terpaksa tunggu lama gak.

Apa yang tidak bestnya, ada tempoh masa yang ditetapkan untuk lepak kat satu-satu section. Jadi tidak bolehlah lepak lama-lama kat sini.

orang-orang salji pun ade

Semuanya penuh dengan salji buatan
Selepas keluar je dari RISEM, anda akan amat terasa perbezaan suhu di lua dengan dalam tu. Nyaman je kalau berada kat dalam berbanding kat luar.




Salji kat RISEM
Di Taman Botani juga terdapat rumah penginapan untuk orang yang suka bermalam. Terletak kat kampung idaman. Rumah -rumah yang boleh disewa adalah Rumah Kedah, Rumah Perlis, Rumah Perak dan lain-lain.
Kadar sewanya adalah RM 80 untuk hari biasa dan RM 100 untuk hari cuti.
 
Selamat bercuti sekolah semua.

3 comments:

  1. thanks. very helpful. was looking for a place to see snow for children. Very affordable too, but have to wait till November!

    ReplyDelete
  2. skrg nie pun ade lg ke tmpt nie ?

    ReplyDelete