Sunday 7 October 2012

Bercuti di Bandung - Part 2 - Puncak dan Taman Safari

  Hari ke1

Plan harini :  Malaysia >> Airport Bandung >> Puncak >> Taman Safari >> Hotel Puncak

          Kami bertolak dari rumah dalam pukul 3.00 am, naik teksi yang dibooking daripada Teksilcct website. Harga dalam RM90. Nak dijadikan cerita pagi tu hujan turun amatlah lebat sekali.Terpaksa redah juga dalam hujan-hujan tu. Sampai LCCT dalam pukul 3.45am lebih kurang. Orang memanglah ramai, maklumlah hari Sabtu. Semua kaunter tidak dibuka lagi. Rasanya dalam pukul 4.30am baru kaunter akan dibuka. Jadi kami pergi breakfast kat MCD dulu. Kami dah buat web check-in untuk pergi dan balik. Dalam pukul 5 lebih baru pergi masuk ke ruangan menunggu. 6.45am flight baru bertolak ke Bandung.Tempoh perjalanan dalam masa 2 jam 15 min.

Airport Bandung
          Pukul 8.00am lebih (Bandung kurang satu jam dari Malaysia) kami  dah mendarat di Bandung. Tapi harus diingat, kita hendaklah mengisi borang ketibaan yang akan diberikan di dalam flight dan akan diserahkan kepada pak imigresen nanti. Pihak imigresen akan ambil satu bahagian dan satu bahagian lagi akan digunakan masa untuk balik nanti pulak. So jangan buang yang baki tu. Selepas ambil beg, kita terpaksa mengisi satu lagi borang untuk diserahkan kepada pak kastam Bandung pulak. Ada setengah beg tu diperiksa oleh kastam bandung. So banyak berdoalah agar dipermudahkan. Borang tersebut boleh didapati di area opposite tempat mengambil beg.
   
         Selepas keluar dari Airport, Pak Supir kami telah menunggu sambil memegang tanda nama aku le. Kos kami bayar untuk  Pak supir dalam IDR 2,050,000 untuk 5 hari 4 malam. Saja malas nak pikir banyak-banyak kerana plan kami untuk melancong bukan shopping. Jadi jika ada pak supir senang sikit nak bergerak. Plan tu tiap-tiap hari akan membuat lawatan jauh-jauh bukan hanya sekadar Pasar Baru dan Factory Outlet saja.

         Hotel pun kami suruh pak supir yang bereskan. Pak supir ni kami cari sendiri bukan kami ambil melalu Travel Agent. Kalau TA harganya mungkin lebih mahal dan terpaksa ikut mereka punya itinerary. So tidak bebas.

        Destinasi pertama kami adalah ke Puncak kerana kami akan bermalam di sana semalam. Kalau diikutkan pada hari Sabtu dan Ahad, jalan ke sana akan macet (jem), jadi tawakal sajalah. Di Puncak ni cuaca sejuk kalau di bandingkan dengan Bandung.

           Di luar Airport juga terdapat orang yang menjual simcard SimPATI tapi harganya IDR50,000 dan ini tidak termasuk nak kena TOP-UP lagi. Harga sebenarnya seperti tertera dalam gambar di atas cuma IDR5,000. Tapi bila aku beli di kedai di bawah, harganya termasuk top-up cuma IDR30,000 je.
Kedai untuk TOP-UP

            Untuk simPATI nie, kalau hendak telefon ke Malaysia dengan kadar yang murah kena guna nombor ini dulu : 010176 dan dikuti dengan nombor tel tu. ( cth : 0131111111 ; maka 0101760131111111 ). Di Indonesia semua simcard kena register, macam kat Malaysia juga untuk elakkan daripada disalahgunakan oleh mereka yang tak bertanggung jawab.

              Dalam perjalanan ke Puncak, aku ada nampak sorang askar tampar kepala sorang mamat motor. Mamat tu terus je memandu dan askar tu terus pulak lintas jalan. Kesalahannya mamat motor tu hanya tidak bagi askar tu lintas je. Kalau di Malaysia pasti gaduh punya. Di sini askar memang ditakuti oleh orang awam kata pak supir aku.
  
                 Disepanjang perjalanan ke Puncak, kita akan dapat melihat pemandangan yang cantik dengan sawah padi dan gunung-ganang. Petak-petak sawah di sini kecil-kecil belaka dan tiada ruang untuk semak-samun hidup. Mereka mempergunakan tanah yang ada sepenuhnya.

Sawah padi
          Semua yang dilakukan disini adalah manual sahaja iaitu menggunakan tenaga buruh manusia dari segi membajak, menuai dan lain-lain. Jadi kita tidak dapat melihat jentera pembajak dan mesin penuai padi kat sini. Beras di kawasan ini merupakan beras yang terbaik di Bandung.
Mahal beras ni.
  
Angkot disana-pintu tu dibiarkan terbuka
          Ini adalah sejenis angkotan di kawasan Jawa Barat. Kenderaan ini di panggil angkot. Apa yang bestnya angkot ni memang banyak dan tidak perlu bimbang pasal nak tunggu lama. Rasanya dari segi pengangkutan awam, kalah Malaysia sebab angkot nie memang boleh diharap dari segi kekerapannya.
Gerai-gerai di sana
            Di tepi jalan ke Puncak terdapat banyak gerai yang menjual buah-buahan dan tapai ubi. Yang specialnya tapai ubi digantung  seketul-seketul. 

Lauk-pauk yang dihidangkan
       Tempat makan kami yang pertama, adalah Simpang Raya. Ianya menyediakan masakan Padang/Minang. Cara masakan ini ialah, lauk-lauk akan dihidangkan banyak-banyak dan  hanya dikira apa yang kita makan sahaja. Bagi aku makanan di sini biasa saja dan anak aku suka makan cumit ( sotong ). Ayam POP yang menjadi menu antara patut dicuba pun tidak sesedap mana. Masak petai pun biasa saja. Orang rumah aku masak lagi sedap.
 
          Tapi jangan lupa bila sampai Bandung, mesti cuba teh botol. Memang best. Aku anak-beranak memang suka teh botol. Digalakkan bila nak makan masakan padang/minang datang makan awal-awal sebab lauk-lauk tu masih fresh lagi dan masih tidak diletakkan dimeja orang lain lagi.

Bil Simpang Raya
 
         Untuk yang datang untuk shopping dan suka berjimat-cermat maka elaklah makan seafood dan ikan-ikan kerana Bandung ini jauh dari laut. So faham-faham saja lah harganya. Di luar restoren ramai penjual yang menjual barangan mereka. Hati kena kering agar tidak layan mereka semua. kalau tidak melayang duit kita. Harga yang ditawarkan adalah mahal.
 
Kedai-kedai di Puncak
              Selepas perut terisi, kami meneruskan perjalanan ke Puncak dan seterusnya ke Taman Safari Indonesia. Pemandangan memang cantik dan kalau macet ( Jem ) di kawasan ini memang teruk gila.

Puncak Pass
             Kami sampai ke Puncak Pass dalam pukul 1.00pm lebih. Kawasan ini pemandangan yang cantik lagi menarik. Ianya merupakan kawasan penanaman pokok teh. Ramai orang yang berhenti di kawasan ini untuk menghayati keindahannya. Di sini terdapat satu restoren yang viewnya memang cantik tertarik gitu. Restoren tu namanya Restoren Rindu Alam. Kami plan untuk makan malam di  restoren tersebut nanti.
Orang-orang yang berani
              Pemandangan di Puncak dan pelbagai aktiviti dijalankan. Ini adalah salah satu yang menarik perhatian kami. Ramai penjual, menjual makanan dan barang permainan di jalan raya di Puncak. Mereka mengambil kesempatan di atas jem tersebut. Mereka mengambil segala kesempatan yang ada untuk meneruskan kelangsungan hidup.
 
Nasib baik tak berapa jem masa kami lalu kat ni
         Selepas Puncak Pass kita akan jumpa pekan seperti ini. Untuk pengetahuaan semua, di sepanjang jalan pasti terdapat kedai ataupun gerai. Takda satu kawasan yang kosong. Kalau ada kerja-kerja mengali lubang ke di tepi jalan, semuanya dilakukan secara manual iaitu menggunakan tenaga manusia. Aku tidak nampak langsung jentera berat digunakan.


Signboard untuk menunjukan arah Taman safari.

Jalan ke Taman Safari- siapa nak jadi lauk buaya dipersilakan
 
       Apa yang lainnya di sini, kenderaan selalu membunyikan hon jika hendak memotong atau apa-apa tindakan lain. Sangat berlainan daripada malaysia. Kadang-kadang naik rimas pulak asyik hon...hon...dan hon je. Kalau di Malaysia pasti terjadi sesuatu buruk dah.
 

Replika Taman Safari

             Jika kita telah terjumpa replika haiwan ini, maka kita dalam arah yang betul. Tapi harus diingat Taman Safari tu jauh lagi.
 
Masa untuk membeli wortel-utk haiwan2 nanti

             Di sepanjang jalan untuk masuk ke Taman Safari, kita akan jumpa gerai jual wortel (lobak merah). Lobak yang dijual di sini kecil-kecil belaka sebabnya untuk haiwan. Kata pak supir, wortel yang besar untuk manusia makan. Di sini kita kena beli pisang juga, untuk haiwan-haiwan yang suka pisang. Aku hanya bayar dalam IDR 20,000 untuk  pisang satu tandan manakala lobak dalam 5 ikat lebih.

             
Sebelum masuk tu, kita kena beli tiket dahulu. Harganya dalam IDR200,000 untuk international dan IDR130,000 untuk tempatan.

Peta Taman Safari
                Taman Safari, kita tidak payah berjalan untuk masuk. Kita hanya naik kenderaan yang kita naiki tadi je. Di sini kita boleh beri makan haiwan tanpa ada gangguan. Tapi kita kena beli di tempat yang tadi lah.

Besar-besar haiwan ni

Lapar-lapar haiwan ni
 
    Apa yang penting turunkan cermin kereta dan bagi je haiwan-haiwan tu makan.  Adalah digalakkan pergi pada masa orang tidak terlalu ramai kerana nanti banyak kereta, susah pulak nak bagi makan. Jem pulak. 

Rusa pun ade
          Harus diingat binatang ini akan masukkan kepalanya di dalam kereta jika cermin di buka luas-luas. Layan lah gambar-gambar ni.
Wortel ni memang haiwan2 suka sangat
 
 
              
             Di sini terdapat kawasan yang sengaja dibiarkan air melimpah supaya nampak real. Memang kagum juga aku.  Dah luas kawasan ni, terjaga pulak tu. Mungkin tenaga buruh murah kot.
 
Malam pun ada juga ke ?
 
Makan dan makan

Salah sorang pekerja yang tolong tangkapkan gambar
 
Sedappppppppppp
 
Belalai ni sampai masuk ke dalam kereta.
         Gajah-gajah ni bijak, jika kita hulur duit dia akan bagi kat tuannya dan kalau hulur makanan baru dia makan. Tapi yang paling bijak tuan dialah sebab dapat duit.

Sedang menunggu kalau dapat lauk free
               Di kawasan binatang yang merbahaya, kenderaan hendaklah di tutup cermin. Sebelum masuk, sudah ada signboard yang menyuruh tutup cermin ( TUTUP KACA ).

Pak supir aku sedang menunjuk terror bagi makan kat zebra
  
 
Tempat parking theme park pulak
           Di sini pulak tempat parking untuk nak layan permainan segala macam permainan. Hari minggu memang kenderaan banyak dan susah juga nak cari parking kalau sampai lewat. Jadi cuba elakkan datang hari minggu kerana ramai orang Jakarta turun Puncak dan bandung. Kita hendaklah memakai "wristband" baru boleh dibenarkan main permainan di sini. Ala-ala macam theme park.
 
Jalan ke Theme park

Cantik kat sini-harimau putih kut, macam Taj Mahal, India je
 
Sapa nak naik boleh...tapi masa tidak mengizinkan

            Gajah ini boleh naik tapi kena bayar.  Kosnya IDR15,000. Pekerja kat sini bagus-bagus belaka dan banyak membantu walaupun kadang-kadang kita tidak berapa faham apa yang diperkatakan.

               Apa yang berbezanya di sini berbanding Malaysia, adalah tempat solatnya. Ianya bercampur antara lelaki dan perempuan dan kalau ada divider pun hanya kecil saja. Sangat-sangat berbeza sungguh.
souvenir dari Taman safari

            Kalau hendak melawat Taman Safari seeloknya datang pagi-pagi. Satu sebab jem dan lagi satu tempatnya luas dan kita perlu banyak masa untuk main sepuas-puasnya. Satu hari baru cukup. Perlu diingat, pukul 5.00 pm dah gelap di Bandung.



Restoren Rindu Alam pada waktu siang-parking penuh
           Selepas taman Safari, kami bercadang makan di Restoren Rindu Alam. Tempat yang menarik di Puncak dan terletak di kawasan yang tertinggi. Bila kami sampai orang punyalah ramai, ada yang makan di restoren dan ada yang makan di kawasan sekitarnya, sambil menikmati panorama yang menarik. Tempat ini memang sejuk bila malam dengan angin bertiup sepoi-sepoi bahasa.

Bil lagi - nak kata sedap sangat tidak lah tapi panorama memang great
             
 
        Selepas makan kami terus balik hotel kerana semua dah letih dan sejuk kat sini. Dah lah tidak tidur lagi. So selamat malam je semua. Ini lah hotel yang kami stay. Gambar tidak da. Malam lah katakan.
 

23 comments:

  1. Mohon no pak supir serta caj perkhidmatannya jika ada kepada zaz105@gmail.com

    Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello .... Kenapa pada saya????? Saya zaz105@gmail.com tiada tak pernah ke sini Bandung dll...Maaf

      Delete

  2. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Kami memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

    ReplyDelete
  3. You're so awesome! I don't suppose I've truly read anything like that before. So wonderful to find someone with a few original thoughts on this subject. Seriously.. thank you for starting this up. This web site is one thing that's needed on
    the internet, someone with a little originality!

    my blog ... acoustic guitar a chord

    ReplyDelete
  4. Good article! We will be linking to this particularly
    great article on our website. Keep up the good writing.

    my page; acoustic guitar a chord

    ReplyDelete
  5. Maklumat yg bagus utk dikongsi bersama. Saya harap dpt ke sana satu masa nanti. InsyaALLAH.

    ReplyDelete
  6. FYI NEED DRIVER IN BANDUNG?

    RENTAL CAR IN BANDUNG NEW AVANZA 2013
    1 CAR FOR 2-7 PEOPLE

    DOWN TOWN AND SHOPPING PLACES : RP 425.000 / 129 RM / USD 42.5
    INCLUSIVE:
    > 12 HOURS CAR USAGE ( TOYOTA Avanza)
    > PLUS TIP DRIVER
    > PLUS BBM / PETROL
    > PICK UP & RETURN TRANSFER FROM HOTEL OR AIRPORT ( SAME DAY TOUR )
    > PLUS PARKING TAX
    > DOWN TOWN ( PASAR BARU, FACTORY OUTLET , DAGO STREET + RIAU STREET)
    > EXCLUSIVE ENTRANCE FEE + MEALS

    LEMBANG AREA : RP 525.000 / 160 RM / USD 52.5
    INCLUDE:
    > 12 HOURS CAR USAGE ( TOYOTA Avanza)
    > PLUS TIP DRIVER
    > PLUS BBM / PETROL
    > PICK UP & RETURN TRANSFER FROM HOTEL OR AIRPORT ( SAME DAY TOUR )
    > PLUS PARKING TAX
    > DOWN TOWN + LEMBANG AREA ( FLOATING MARKET, SARI ATER, TANGKUBAN PERAHU)
    > EXCLUSIVE ENTRANCE FEE + MEALS

    CIWIDEY AREA : RP 625.000 / 190 RM / USD 62.5
    INCLUDE:
    > 24 HOURS CAR USAGE ( TOYOTA Avanza)
    > PLUS TIP DRIVER
    > PLUS BBM/ PETROL
    > PICK UP & RETURN TRANSFER FROM HOTEL OR AIRPORT ( SAME DAY TOUR )
    > PLUS PARKING TAX
    > PLUS TOL / HIGHWAY TAX
    > DOWN TOWN + CIWIDEY ( KEBUN STRAWBERRY, KAWAH PUTIH )
    > EXCLUSIVE ENTRANCE FEE + MEALS

    GARUT AREA : RP 775.000 / 235 RM / USD 77.5
    INCLUDE:
    > 24 HOURS CAR USAGE ( TOYOTA Avanza)
    > PLUS TIP DRIVER
    > PLUS BBM/ MINYAK
    > PICK UP & RETURN TRANSFER FROM HOTEL OR AIRPORT ( SAME DAY TOUR )
    > PLUS PARKING TAX
    > PLUS TOL / HIGHWAY TAX
    > DOWN TOWN + GARUT ( KAMPUNG SAMPIREUN, ASEP STROBERI )
    > EXCLUSIVE ENTRANCE FEE + MEALS

    DROP OFF JAKARTA - BANDUNG : RP 775.000 / 235 RM / USD 77.5
    INCLUDE:
    > 24 HOURS CAR USAGE ( TOYOTA Avanza)
    > PLUS TIP DRIVER
    > PLUS BBM/ MINYAK
    > PICK UP & RETURN TRANSFER FROM HOTEL OR AIRPORT ( SAME DAY TOUR )
    > PLUS PARKING TAX
    > PLUS TOL / HIGHWAY TAX
    > EXCLUSIVE ENTRANCE FEE + MEALS

    HOMESTAY + ONE DAY BANDUNG CITY TOUR: RP 900.000 / 273 RM / USD 90
    INCLUSIVE:
    > STAY 2D1N at PESONA BALI RESIDENCE FOR 4 ADULTS AND 2 KID UNDER 5 YEARS, 2 BEDROOM, EACH BEDROOM IS QUEEN BED)
    > BREAKFAST FOR 4 PAX
    > 12 HOURS CAR USAGE ( TOYOTA Avanza)
    > PLUS TIP DRIVER
    > PLUS BBM / PETROL
    > PICK UP & RETURN TRANSFER FROM HOTEL OR BANDUNG AIRPORT ( SAME DAY TOUR )
    > PLUS PARKING TAX
    > DOWN TOWN ( PASAR BARU, FACTORY OUTLET , DAGO STREET + RIAU STREET)
    > EXCLUSIVE ENTRANCE FEE + MEALS

    KAMI ADA PULA MOBIL LAINNYA FOR 7 PAX, 10 PAX, 11 PAX, 14 PAX, 17 PAX, 29 PAX, 35 PAX, 45 PAX, 47 PAX, 55 PAX

    CALL OR TEXT : +62 8213 97 313 88
    whatsapp : +62 8213 97 313 88
    LINE : +62 8213 97 313 88
    ym : adriani_ku@yahoo.com
    email : adrianiku@gmail.com
    web :http://sopirdibandung.blogspot.com
    PIN BB : 28914414 / aul
    facebook : adriani_ku@yahoo.com
    twitter : @supirbandung
    cp : aulia

    ReplyDelete
  7. hi, pak supir ni tinggal sama-sama kat Puncak Inn juga?

    ReplyDelete
  8. Boleh minta no fon pak supir x?? zam_reey@yahoo.com

    ReplyDelete
  9. dan saya orang Bandung :), salam untuk tamu Malaysia. silahkan berkunjung ke Kota Bandung. Terimakasih

    ReplyDelete
  10. emailkan no tel supir disana... nasihahzakaria@yahoo.com

    ReplyDelete
  11. kak jika butuh kereta sewa kat medan bisa hubungi
    http://medanstarrentacar.com/
    call/wa : +62852-9700-0264

    drivernya bagoss..

    ReplyDelete
  12. assalam minta tolong emailkan email add dan no supir dekat email saya.. azlanshahabd.rahman@gmail.com

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum Wr.Wb. Tuan / Puan
    Mutiara Bandung Transport Solution menyediakan Khidmat Transport Di Bandung & Jakarta. Pemandu berpengalaman, mesra, jujur, dan peramah
    Free & Eazy Program Tour (semua tempat di bandung)

    Kereta + Pemandu + Parking + tol + makan pemandu ( semua dalam pakej)

    Rate Kereta Taip Daily/14 hour from 8am yo 10 pm

    Suzuki APV ( 7seat ) 130 RM

    Toyota Avanza ( 6seat ) 130RM

    Toyota Innova ( 7seat ) 160 RM

    KIA Pregio ( 10seat ) 170 RM

    Isuzu Elf ( 10-15 seat ) 215 RM

    Isuzu Elf Long (16-19seat) 270 RM

    Mengenai untuk pengesahan tempahan kereta kita perlu maklumat penerbangan anda / nombor atau nama hotel di mana anda tinggal di Bandung. Kami percaya pelanggan kami. Apabila anda mengatakan bahawa tempahan kereta untuk tarikh tertentu disahkan, maka ia disahkan. Kita tidak memerlukan wang pendahuluan . Sila ingat bahawa Kami akan menjemput anda jika anda mengatakan bahawa tempahan kereta disahkan.
    Jika anda mempunyai sebarang soalan, jangan teragak-agak untuk menghubungi saya melalui e-mel atau sms panggilan.
    CALL / hubungi / sms / whatsapp / konsultasi percuma : +62 858 6137 8328
    WhatsApp : +62 858 6137 8328
    pin blackberry : 30D1 82F0
    email:
    tonybandung@smartfren.blackberry.com
    or
    tonytransportbandung@gmail.com

    ReplyDelete
  14. salam, boleh emailkan contact detail pak supir ke email add berikut : norsyifa.harun@gmail.com. terima kasih

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum Wr,Wb,. Tuan /Puan

    salam ... terimakasih banyak banyak sudah sudi memberikan ruang kosong untuk promote pengkhidmatan transport saya di blog yang best sangat ini

    Yuk!! ke Bandung shoping & liburan. dika ada menyediakan Khidmat Transport Di Bandung & Jakarta. Pemandu berpengalaman, berterampilan kemas, jujur, peramah & sopan
    (Company Name : diekha tour)
    Jenis Kereta: Innova, Avanza, Apv Suzuki, Coster & Bas.

    Anda boleh melawat beberapa tempat menarik di Bandung dengan menggunakan perkhidmatan yang menyediakan kereta yang dikhaskan untuk di sewa di Bandung, dan anda boleh memilih kereta yang sesuai untuk anda gunakan di Bandung. Anda hanya menulis e-mel kepada kami atau hubungi kami, pemandu kami dengan kereta yang anda perlukan akan mengambil anda di mana-mana di Bandung.

    diekha tour membantu anda untuk meneroka Bandung, tempat untuk membeli-belah di Bandung, tempat untuk makan dan melihat pemandangan di Bandung, panduan kami akan membantu anda meneroka Bandung City. Dan membawa memori manis.

    Kereta + Pemandu + Parking + tol + makan pemandu ( semua dalam pakej) Bandung Dalam Bandar

    Kereta Taip Daily/14 jam

    Suzuki APV ( 7seat )
    Toyota Avanza ( 6seat )
    Toyota Innova ( 7seat )
    KIA Pregio ( 10seat )
    Isuzu Elf ( 11-15 seat )
    Isuzu Elf Long ( 16 seat )

    * semua dalam pakej termasuk pemandu, petrol, tol, makan pemandu.



    Email: diekha38@gmail.com;
    phone +whats app: +6281 320 627 412
    Fb. : diekha38@gmail.com / pusing pusing bandoeng

    ReplyDelete
  16. salam, boleh emailkan contact detail pak supir ke email add berikut : abdrahmanmd@gmail.com. terima kasih

    ReplyDelete
  17. salam, boleh emailkan contact detail pak supir ke email add berikut : azmih8@gmail.com. terima kasih

    ReplyDelete
  18. salam, boleh emailkan contact detail pak supir ke email add berikut : fatihakumidi@gmail.com. terima kasih

    ReplyDelete
  19. buk....no supirnya mana...?udah berkali nanyaiinn

    ReplyDelete
  20. PAKEJ MURAH / JIMAT BERCUTI KE BANDUNG

    Assalamualaikum Tuan/ Puan Abang/ Akak

    Salam kenal dari kami, Bimo Mekarwangi Bandung Tour & Transport.
    Sebuah syarikat muslim kat Bandung yang memberikan perkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah favorit untuk dilawati.
    Insha Alloh, driver & tour guide kami yang profesional santun dan peramah akan selalu bawa anda ke semua tempat favorit kat kawasan Bandung, Bogor dan Jakarta dengan selamat.

    Special offer 2015... Jom tempah transport murah kat Bandung jer .

    Rate per Kereta per Day :

    # Suzuki APV /Toyota Avanza/Daihatsu Luxio (6 seat)
    Rate: IDR 400.000 or RM 115

    # Toyota Innova / KIA Pregio (8 seat)
    Rate: IDR 550.000 or RM 160

    # Coaster Isuzu Elf Short (11 seat)
    Rate: IDR 650.000 or RM 185

    # Coaster Isuzu Elf Long (17 & 19 seat)
    Rate: IDR 850.000 or RM 245

    # Toyota Hiace commuter (12 seat)
    Rate: IDR 850.000 or RM 245

    *Masa sewa 14 jam/hari (8am to 10pm)
    *Include : fuel, parking fee, tol, driver, driver meal and kereta
    *Exclude : entrance fee ke tempat-tempat pelancongan untuk persons & kereta
    *Ada extra charge sebesar IDR 50.000 jika nak melawat ke Kawah Putih
    *Tak ada extra charge jika nak melawat ke kawasan Lembang & Tangkuban Perahu

    Company kami tak payah ada deposite cukup send jer picture flight details and tempahan kereta cukup by WhatApps.

    Terimakasih,
    Bimo Mekarwangi Tour

    ReplyDelete
  21. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

    PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.

    PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

    PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

    DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
    PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
    TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ 04 HARI / 03 MALAM MYR : 380 (10 ORANG )
    HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 275 (10 ORANG )

    ITINERAY :

    DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
    ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

    DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
    BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

    DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
    AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

    DAY 4 : HOTEL – AIRPORT
    AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.



    SERVICES TERMASUK :
    • TRANSPORT
    • PEMANDU PELANCONGAN
    • HOTEL 3 BINTANG
    • BREAKFAST 3X
    • MAKAN TENGAH HARI 3X
    • DINNER 3X
    • SEWA KAPAN KE SAMOSIR ISLAND
    • KARCIS / TIKET MASUK KE TEMPAT MENARIK
    • MINERAL WATER

    BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
    ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

    NOTE :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK :
    • DRIVER
    • PATROL
    • EKSIDENT INSURANCE
    • GOVERNMENT TAX

    ReplyDelete
  22. ASSALAMU ALLAIKUM. HORAS JOM KE MEDAN.SALAM KENAL TUAN AND PUAN .
    DISNI KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MURAH KE DANAU TOBA, MEDAN, SAMOSIR ISLAND, DAN TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.
    Saya bersedia nak bantu Tuan and Puan untuk ikut melancong bersama
    saya.

    Contact :+6281263636746
    Whatsapp:+6281520944993
    Instagram: infotoursmedan
    Facebook :1. Eza purba
    2. pakej lawatan
    Email : infotoursmedan@gmail.com
    https://agenttoursmedan.blogspot.com/

    ReplyDelete