Sunday 28 October 2012

Bercuti Di Bandung - Part 3 - Tangkuban Perahu

Hari ke 2

Plan harini :  Puncak >> Tangkuban Perahu >> Kampung Daun >> FO >> Hotel Bandung ..

Jalan raya dari Puncak ke Bandung
           Dalam pukul 4 am aku dah bangun, susah betul kalau nak tidur nyenyak kat satu-satu hotel. Dalam pukul 4 lebih dah azan subuh. Apa yang menariknya di TV, azannya menceritakan sorang penjual dengan sebuah basikal yang mana tiba-tiba basikalnya pancit. Walaupun dia sampai ke tempat baiki basikal yang dibuka 24 jam tetapi pekerja tersebut tidak melayan penjual ini dan pekerja tersebut sambung tidur balik. Penjual tersebut dibantu oleh mat motor yang kebetulan sedang berkumpul di suatu tempat. Penjual dan dan mat motor  tersebut jumpa lagi sekali masa keluar dari masjid.  Iklan ini memang lain daripada di Malaysia.

Gerai menjual buah-buahan
           Lagi satu, apa yang aku perhatikan, TV di sana terlampau bersikap terbuka hingga ajaran kristian pun kita dapat lihat terutama pada hari ini iatu hari Ahad. Kalau penceramah tersebut tidak menyebut nama Jesus, pasti aku ingat ceramah agama islam kerana ia menyebut ALLAH. Pak supir kami memberitahu kalau sebutannya ALLOH ianya untuk agama islam dan kalau ALLAH untuk agama kristian. Bahaya...bahaya...bahaya..

Gerbang Cianjur
Untuk ke Tangkuban Perahu ianya mengambil masa dalam 3 hingga 4 jam. Itupun kalau tidak jem le. Jalan ke Puncak dan Tangkuban Perahu melalui jalan yang berlainan daripada bandar bandung. Jadi kalau check di google map akan nampak hampir sama je tetapi sebenarnya berlainan.
Kawasan sekitar selepas Cianjur

Memang xde kawasan kosong...semuanya ada gerai

Sebelah kiri tu ada tempat tanaman strawberry

Jualan buaian untuk digantung pada pokok
Kalau kita ternampak pokok-pokok kayu putih macam ni maka kita telah berada di kawasan Tangkuban Perahu. Sudah tidak jauh lagi.

Pintu masuk utama.
Sebelum masuk, setiap pengunjung di kehendaki membeli tiket masuk. Dalam IDR 50000 per pax.
Tiket masuk ke Tangkuban Perahu
Untuk pengetahuan, kawah ratu merupakan kawah gunung berapi yang masih aktif. Sebelum kami sampai ke Bandung, Tangkuban perahu telah ditutup daripada dikunjungi kerana kawah ratu berada dalam tahap 3 ( Kalau tidak silap aku ). Ianya baru saja dibuka, maka tercapailah hajat kami. Alhamdulillah.

Kawah Ratu
Di sini terdapat ramai penjual yang menjual souvenir dengan harga yang sangat-sangat mahal. Jadi janganlah terpedaya dengan pujuk rayu mereka. Seeloknya tidak payah tengok muka mereka bila menjawab tidak mahu, nanti takut hati kita timbul perasaan kasihan pulak. Itulah yang aku praktiskan. Bila diperhatikan mereka memang sukar berputus asa dan akan ikut kemana sahaja. Jadi  tetapkan hati dan berkeras dengan sekerasnya.
Pemandangan perjual-penjual yang ikut pelancong

Ramai orang masa ni
Kawasan ini walaupun kawasan gunung berapi tetapi cuacanya sejuk sikit. Maka digalakkan bawa baju tebal untuk hilangkan kesejukan. Kalau cuaca kurang baik, kabus/asap akan tebal di kawasan ini. Maka permandangan yang menarik tidak dapat dinikmati.

Kat bawah tempat biru tu ada tempat informasi...bagus pergi ke situ kerana pekerjanya banyak membantu

Gerai-gerai kat di sini pun mahal juga so pandai-pandai tawar-menawar

Kawah Ratu lagi
Di sini jika ada orang yang nak jadi pengiring ke kawah Domas, satu kawah yang boleh kita turun ke bawah.  Seeloknya cuba elakkan daripada mengikut kerana bila sampai di tengah-tengah jalan akan ada lagi geng-geng mereka datang untuk menjual barang jualan. Disebabkan kita takut diapa-apakan maka kita akan beli segala maknenek barang mereka. Itulah yang akan diberitahu oleh pak supir anda nanti ( jika dapat yang bagus punya la ). Bagi aku Tangkuban Perahu mesti menjadi tempat wajib dilawati jika ke Bandung. Suasana, panorama memang menakjubkan. MESTI....MESTI....MESTI

Kawah ratu lagi
Selepas ke Tangkuban Perahu, kami bertolak pulak ke Kampung Daun. Persimpangan ke Kampung Daun kita akan jumpa bila mana dalam perjalanan ke Tangkuban Perahu.  Jadi seelok-eloknya kita makan kenyang dulu baru ke Tangkuban perahu dan lepas tu boleh pergi ke kolam air panas dan lepas balik nanti baru singgah ke Kampung Daun.
Jalan ke Kampung Daun
Jalan ke Kampung daun penuh dengan nursery. Cantik pokok yang ditanam. Ramai juga orang yang berhenti untuk membeli pokok-pokok bunga di sini. maklumlah kawasan sejuk, pokok-pokoknya hidup subur-subur je.

Kiri-kanan ada nursery

Banner Kampung Daun

Pintu gerbang kampung daun

Banyak tempat parking di sini

Pintu masuk Kampung Daun

Lagi gambar pintu masuk

Budak-budak tunjuk skil
Kampung Daun merupakan tempat makan yang agak ekslusif di sini. Ianya bercirikan pondok-pondok makan di kelilingi oleh hutan. Terdapat air terjun di sini. Memang menarik kawasan ini, dan ianya mesti dilawati oleh setiap pelancong. Jika malam terdapat persembahan di sini.
Lagi tempat untuk bergambar

Ada air terjun di sini
Makanan yang kami order
Inilah makanan yang kami order. makanan di sini memang sedap-sedap belaka dan aku memang puas hati makan di sini. nak kata mahal sangat tidaklah kalau dibandingkan dengan keselesaannya.

Bil Makanan di Kampung Daun pulak.

Kedai souviner

Di sini juga terdapat kedai souviner. Kalau siapa yang berminat boleh singgah dan pasti akan terbang duit kita lagi.
Selepas pintu masuk
Perlu diingat bahawa, kita perlu mendaftar/booking dulu sebelum diberi tempat makan. Jadi jangan terus saja pergi duduk. kalau waktu makan tengahari tu ramai orang yang menunggu jadi seeloknya datang awal ataupun datang lewat sikit.
Pondok-pondok untuk tempat makan di SapuLidi
 Selepas makan di Kampung Daun, kami bertolak pulak ke Sapulidi. Sapu Lidi juga merupakan tempat makan tetapi ianya dikelilingi oleh sawah padi.
Tempat jualan souvenir
Di sini brownies coklatnya memang best dan aku memang suka. Kalah Amanda dan Kartika Sari.

Tempat parking
Tempat parking di Sapu Lidi.Untuk masuk di sini, kita melalui kawasan perumahan dan kena bayar dalam IDR 2000 untuk masuk ke sini. Di Bandung semuanya duit dan duit je.
Brownies coklat yang terbaik sedapnya

Pemandangan Kota bandung
Disebabkan masih awal lagi, kami pergi window shopping di jalan Dago, Pakaian yang di jual tidaklah terlampau murah mana pun ataupun disebabkan kami ini bukan kaki shopping. Kami juga melalui kawasan kedai untuk kad perkahwinan.Memang banyak kedai-kedai tersebut di kawasan ini. Di Pasar baru pun ada satu kedai yang menjual kad Perkahwinan tetapi harganya agak mahal sikit.
Lagi kota bandung
Kami tidak melepaskan peluang merasai ice-cream durian yang selalu disebut orang. Sedap juga ice-cream ini tapi gambar tidak ambil pula. Mungkin lain kali. Di kawasan FO jalan Dago ni ramai pelancong dan ramai yang dari Malaysia. Disebabkan ramai pelancong maka ramai jugalah penjual jalanan yang akan ikut kita dengan ayat " NAK PECAH TELOR NI ".

Bakmi-ala-ala bihun sup kita

Dalam pukul 6 lebih , kami pergi makan malam di Bakmi Jawo. Ramai orang yang makan di sini. Kalau tengok dari luar, memang biasa je tapi bila masuk kagum kami dibuatnya. Cantik dan tertarik.

Lepas makan , pak supir hantar kami ke hotel Padrisa. Kami tidak tau macam mana hotel tu dan khabarnya ramai orang Malaysia yang menginap di sini.

Okay selamat malam.

1. PAKEJ JIMAT BERCUTI KE BANDUNG

Assalamualaikum Tuan/ Puan Abang/ Akak

Perkenalkan kami dari Bimo Mekarwangi Bandung Tour & Transport.
    Sebuah syarikat muslim kat Bandung yang memberikan perkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah favorit untuk dilawati.
    Insya Allah, driver & tour guide kami yang profesional santun, peramah akan selalu bawa anda ke semua tempat favorit kat kawasan Bandung, Bogor dan Jakarta dengan selamat.

Special offer 2015... Joom tempah transport murah kat Bandung jer.

Rate per Kereta per Day :
    # Suzuki APV /Toyota Avanza/Daihatsu Luxio (6 seat)
    Rate: IDR 400.000 or RM 115

# Toyota Innova / KIA Pregio (8 seat)
    Rate: IDR 550.000 or RM 160

# Coaster Isuzu Elf Short (11 seat)
    Rate: IDR 650.000 or RM 185

# Coaster Isuzu Elf Long (17 & 19 seat)
    Rate: IDR 850.000 or RM 245

# Toyota Hiace commuter (12 seat)

*Masa sewa : 14 jam (8AM to 10 PM)
    *Include : minyak, parking fee, tol, driver fee, driver meal and kereta
    *Exclude : entrance fee ke tempat-tempat pelancongan untuk persons & kereta
    *Ada extra charge sebesar IDR 50.000 jika nak melawat ke Kawah Putih
    *Tak ada extra charge jika nak melawat ke kawasan Lembang & Tangkuban Perahu

Company kami tak payah ada deposite cukup send jer picture flight details and tempahan kereta cukup by WhatApps sahaja.

Terimakasih,
    Bimo Mekarwangi Tour

Call/Text/ WhatsApp : +62 877 1519 6061 (Mas Bimo)
    Email : bimomekarwangi@gmail.com
    Facebook Page : Bimo Mekarwangi Bandung Tour & Transport

2. PAKEJ JIMAT BERCUTI KE BANDUNG

Assalamualaikum Tuan/ Puan Abang/ Akak

Perkenalkan kami dari Bimo Mekarwangi Bandung Tour & Transport.

Special offer 2015... Joom tempah transport murah kat Bandung jer.

Rate per Kereta per Day :
    # Suzuki APV /Toyota Avanza/Daihatsu Luxio (6 seat)
    Rate: IDR 400.000 or RM 115

# Toyota Innova / KIA Pregio (8 seat)
    Rate: IDR 550.000 or RM 160

# Coaster Isuzu Elf Short (11 seat)
    Rate: IDR 650.000 or RM 185

# Coaster Isuzu Elf Long (17 & 19 seat)
    Rate: IDR 850.000 or RM 245

# Toyota Hiace commuter (12 seat)

*Masa sewa : 14 jam (8AM to 10 PM)
    *Include : minyak, parking fee, tol, driver fee, driver meal and kereta
    *Exclude : entrance fee ke tempat-tempat pelancongan untuk persons & kereta
    *Ada extra charge sebesar IDR 50.000 jika nak melawat ke Kawah Putih
    *Tak ada extra charge jika nak melawat ke kawasan Lembang & Tangkuban Perahu

Terimakasih,
    Bimo Mekarwangi Tour

Call/Text/ WhatsApp : +62 877 1519 6061 (Mas Bimo)
    Email : bimomekarwangi@gmail.com
    Facebook Page : Bimo Mekarwangi Bandung Tour & Transport

3. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN, DAN PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

PAKEJ KAMI DESIGN SANGAT MENARIK, HEMAT DENGAN LAYANAN BEST, PASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNIT KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA, PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE ) TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ HANYA 380 ( MINIMAL 10 ORANG)

ITINERAY :

DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
    ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
    BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
    AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

DAY 4 : HOTEL – AIRPOR
    AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.

SERVICES TERMASUK :

ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

NOTE :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL