Wednesday 31 October 2012

Hari ke5

Plan hari ini : Hotel >> Pasar Baru >> Restoren Sangkuriang >> Airport

Ruang tamu hotel

Hari ini merupakan hari terakhir kami di Bandung. Sekejab je rasanya melancong di sini. Best sangat. Makanan yang sedap dan orang-orang yang baik-baik  dan suka membantu orang lain. Kira mesra pelanggan.

Selepas breakfast, kami checkout kira-kira dalam pukul 9.30 am. Pak supir sudah menunggu. Strawberri yang beli semalam kami bagi je kat pekerja hotel yang tolong angkatkan beg kami.

Bil hotel...juta juga ni
 Selepas semua urusan selesai, kami bertolak ke Pasar Baru. Orang sudah ramai walaupun baru pukul 10.00 am. Anak-anak kami tinggal je kat dalam mobil dengan pak supir, senang sikit nak pergi membeli-belah.

Seeloknya kita pergi sendiri membeli-belah tanpa bawa anak-anak ataupun bersama pak supir. Kalau dengan pak supir, dia akan bawa ke kedai yang dia biasa aje dan susah sikit nak tawar-menawar. Tapi kalau pergi sendiri tu, ikut suka hatilah nak tawar macam mana pun.

Bagi aku, t-shirt di bahagian luar Pasar Baru, kualitinya lebih baik dari kat dalamnya. Di luar tu ada satu gerai yang jual dengan harga yang sama tetapi kualitinya lebih ( lagi tebal ). Gerai tu terletak dekat pintu masuk ke tempat parking Pasar Baru.

Menu dia

Selepas tu, kami bertolak ke Restoren Sangkuriang, ramai juga orang di sini. Tempatnya pun selesa dan makanan pun boleh tahan le. Tempoh menunggu pun tidak terlampau lama.  Tapi tandas dia kureng memuaskan sikit.

Teh botol- minuman wajib di bandung

Alpukat
Alpukat tidak sesedap apa yang aku jangkakan dan di restoren ini terdapat minuman air milo. Di restoren lain susah nak dapatkan minuman air milo. Tak tahu mengapa ye, mungkin disebabkan selalunya orang minum air teh dia je kut.
Free lagi.....jimat...jimat

Tempat kolam ikan

Pondok-pondok tempat makan

Santapan kami pada hari ini

Sup buntot mesti ada punya

Lagi gambar makanan

Ikan gurame
Selepas makan, kami pergi ke Restoren SapuLidi lagi  untuk beli brownies coklat  untuk dibawa pulang. Lepas tu round-round Bandung dan singgah ke Muzium Geologi. Ramai budak-budak sekolah di sini. Kalau nak tahu mengenai Indonesia dan bandung, boleh melawat sini. Replika dinasour dan jenis-jenis batu pun terdapat di sini. Bolehlah untuk tambah ilmu pengetahuan

Tiket masuk...IDR 3K untuk warganegara dan IDR 10K untuk International.

Passenger service charge
Kami sampai airport dalam pukul 4.30 pm. Jangan lupa untuk bayar passenger service charge sebanyak IDR 75K sorang. Kaunter dia terletak berdekatan dengan ruangan menunggu di dalam airport. Airport dia mempunyai tempat solat yang kecil dan terbuka, bercampur antara lelaki dengan perempuan.

Kami sampai ke Malaysia dalam pukul 10.00 pm. Kastam ada tanya juga berapa hari pergi kerana kami bawa beg yang besar. Tapi alhamdulillah dia tidak check pun.

TAMAT SUDAH LAWATAN KAMI KE BANDUNG....MEMANG PUAS-HATI

1. Nice info...

Saya akan ke Bandung bulan 4 dan bulan 9 ini. Ikut Jakarta.. Insyaallah, akan ke Trans Studio.

Azrul

1. terima kasih...selamat bercuti
      tangkuban perahu pun dh buka balik

2. Salam,
    Jom pegi bandung murah jer 199rm per person for 3day 2night (included hotel, transport, and entrance fee)

Tentative Program Day1
    *Tiba di airport Bandung
    *Pasar Baru trade center
    *Lunch Check in Hotel
    *Toko Tiga ( Branded Jeans )
    *Membeli-belah di Factory Outlet At Jalan Riau (Heritage, Cascades,The Summit, For Men, The Stamp,Terminal Tas, dan The Secret )
    *Dinner dan kembali ke Hotel

Day2
    *Gunung Tangkuban Parahu
    *Ciater Hot Spring
    *Kebun Strawberry and tea park
    *Lunch
    *Membeli-belah di di Rumah Mode & Cihampelas Jeans Centre
    *Membeli-belah di Jalan Dago (Grande, Episode, Edward Forrer, Natural, etc)
    *Dinner & kembali ke Hotel

Day3
    *Check out Hotel
    *rumah kain sulam kat taman kopo
    * cibaduyut-shoes and jacket leather original
    *Oleh-oleh Bandung (cake Lapis, Brownies, Kartika Sari and Amanda)
    *Airport transfer

Term and condition
    *included transportation for 3day2night type kereta 7seater all included
    *included 3 room deluxe ~king bed size hotel 3star also include free buffet breakfast
    *included entrance fee tangkuban perahu sahaja
    *Tentative bersifat Free & Easy, program boleh diubah mengikut keadaan semasa
    *minimum 6 pax *not included lunch and dinner
    *not included ticket flight and airport tax
    *we dont need deposit~all payment at last day in bandung

Mohd Tony
    Whatapps / call / sms : +62 858 6137 8328 (fast response)