Friday 10 February 2012

Panorama Ladang Tea Boh Sg Palas

Bulan januari yang lepas , kami lagi sekali pergi ke Cameron Highland. Sekali ini tujuan utama untuk ke Ladang Boh di Sg Palas. Salah satu lokasi yang menarik pada filem ombak rindu. Cantikkan pemandangan Ladang Teh Sungai Palas pada filem tersebut ?

Sekali ini kami stay di Tanah Rata juga iaitu di TM Resort. Resort dia boleh tahan jugak dan terletak di Puncak Arabela berdekatan dengan Mardi Tanah Rata. Kalau rajin jalan kaki je kalau nak pergi Mardi.


Cantik sangat permandangan di sini

Ladang Teh di Sungai Palas ditutup setiap hari Isnin. Jalan untuk masuk ke ladang teh ni agak confious sikit. Memang ada signboard kat sebelah kanan ( jika ikut dari Kg Raja ). Jadi hati-hatilah dan pandu perlahan-lahan untuk lihat signboard tersebut. Jalan untuk ke Ladang Teh Boh Sg Palas,memanglah sedikit mencabar.Tetapi ianya berbaloi sebab panorama di sekelilingnya cantik dengan susun-atur pokok teh yang sangat mengujakan.Memang cantik...Sangat.

Kalau sesiapa yang tidak pernah pergi tu...pergilah walaupun jalan memang mencabar tetapi jika kita berhati-hati dan ikut aturan pasti semuanya akan berjalan lancar. Jalannya hanya sesuai untuk satu kenderaan sahaja tetapi jika kenderaan berselisih, akan ada sedikit cabaran di waktu ini. Jalannya memang bengkang-bengkok kerana ianya terletak di kawasan berbukit. Jika sudah sampai di tempat parking tu....rasa lega yang teramat sangat...Perasaan takut tetap ada jika melalui jalan di sini.....gaung dia boleh tahan dalamnya....Dahlah ada tanah runtuh kat satu dua tempat.....siapa tidak takut.


Ladang teh

Harga minuman di sini agak mahal tapi kena rasa juga.Jika dibandingkan dengan Bharat Tea. Aku lebih suka makan kat Bharat lagi kerana sedap.Jangan lupa beli tea strawberry kalau pergi Bharat kerana rasanya super sedappp.

Di Boh, kita boleh berjalan hingga ke bukit lain untuk mengambil gambar...Kalau larat le.
Adalah digalakkan kita berkonvoi jika nak pergi Ladang Boh ni.Di sini juga disediakan kedai menjual beraneka jenis teh berjenama boh. Terdapat juga kilang untuk memproses teh yang mana kita boleh melawat dalam waktu-waktu tertentu.



Ice-cream yang menjadi pujaan anak2 ku
Sedikit informasi :

Kalau pergi cameron jangan lupa beli ice-cream ni di Mardi Tanah Rata. Kalau yang ada strawberry ni boleh di dapati di Taman Sedia.iaitu Al Masyhur. Setelah dirasai, boleh disimpulkan Al mashyur ( topping paling sedap ) dan KHM ( ice-cream paling sedap )
Opah strawberry kalau nak pick strawberry ( taman Sedia ).

1 comment: