Wednesday 26 June 2013

Restoren Nasi Kandar- adakah anda peka mengenai halal haramnya?


Nasi kandar memang paling top kat Malaysia. Restoren-restorennya tumbuh macam cendawan lepas hujan. Tetapi terfikirkah kita, adakah restoren-restoren tersebut menyediakan makanan yang 100 % halal. Walaupun tergantung ayat suci Al-Quran, adakah restoren tersebut kepunyaan orang islam ataupun sebaliknya.

Kadang-kadang kita tidak peka mengenai perkara tersebut. Janji sedap...dan nampak bersih je...kita terus je pergi makan...Tanpa mengambil kira halal haramnya. Betul ke ini sifat orang islam ?

Kealpaan kita untuk menjaga perihal makanan tersebut telah diambil kesempatan oleh orang lain. Keuntungan yang akan dijana daripada orang islam memang berlipat kali ganda. Orang islam merupakan pengguna yang terbanyak. So kebanyakkan restoren bukan islam sanggup buat apa saja. Kita pula yang islam tu... Janji ada ayat Al-Quran dan pekerjanya bertudung, kita terus je melantak ( cakap utara ) je.

Untuk pengetahuan semua....banyak restoren nasi kandar dimiliki oleh yang bukan islam....Adakah kita 100% pasti cara masakan, rempah ratus dan ramuan yang terdapat di dalam halal sepenuhnya ??
Tidak bukan..... Jadi carilah restoren yang dimiliki oleh orang islam.

Cara aku senang je....
Bila masuk ke restoren terus tanya ada daging lembu tak ?  Kalau xde tu 100% bukan islam.
Bila anda cuba cara ini....akan didapati banyak yang xde...

1 comment: